TreningKosthold.no - Online Kostholds- og Treningsdagbok

10 Enkle tips for deg som skal på diett [Del 2]

For en tid tilbake siden hadde vi en artikkel som omhandlet 10 enkle tips for deg som er på diett. Nå følger vi opp med 10 nye tips.

1. Et mindre fett
Fett inneholder veldig mye kalorier, så om du følger en diett med et gitt antall kalorier per dag vil mye fett resultere i mindre mat. Pass likevel på at du ikke kutter helt ut de sunne kildene til fett da dette faktisk vil hjelpe deg på gå ned i vekt.

2. Tøm kjøleskap og kjøkkenskap for mat som ikke inngår i dietten
Fjern all usunn mat (gi den bort til nabo'n) som ikke inngår i dietten din. Dette gjelder spesielt snacks. Har du en egen spisedag hvor "alt" er lov, handler du inn på dagen, og da kun det du trenger akkurat den spesielle dagen.

Om man først får en sprekk og et kraftig søtsug er det et mye større hinder å måtte ta bilen til nærmeste butikk, enn å åpne et skap fullt av godsaker. 

3. Ha alltid grønnsaker hjemme
Når suget etter mat eller godsaker kommer kan grønnsaker være akkurat det du trenger for å sløkke "tørsten". Blomkålsbiter, agurk eller stangselleri er gode kandidater her.

4. Ta et bilde av deg ved diettstart
I tillegg er det lurt å ta bilder underveis i dietten og sammenligne de med det opprinnelige bildet. Forandringene er ofte større enn man tror, da man ikke merker de små endringene som skjer for hver dag som går.

5. Spis mye fiber
Fiber gir en veldig god metthetsfølelse og hjelper til med å holde blodsukkeret stabilt. I tillegg gjør det underverker for fordøyelsen.

6. Drikk kaffe eller te mellom måltidene
Koffeinet stimulerer forbrenningen din og holder deg ellers pigg og opplagt, selv på en noe redusert diett. Mot kvelden kan det derimot være lurt å ikke innta kaffe eller te, dersom du har problemer med å få sove.

7. Et mye fisk
Fisk er en kjempegod kilde protein, og en sunnhetskilde i seg selv.

8. Kutt ut smør/margarin på brødskiva
Selv den lille mengden smør på ei skive summerer seg opp til relativt mange kalorier om du legger sammen smøret på alle skivene du spiser på et år.

9. Planlegg dagen din
Planlegg dagen din og hva du skal spise dagen i forveien. Lag gjerne matpakke kvelden i forveien slik at du har sunn diettmat tilgjengelig gjennom hele dagen.

Det er mye lettere å velge et måltid som ikke passer inn i dietten, om du må springe innom nærmeste gatekjøkken siden du ikke tok med matpakke.

10. Har du bestemt deg for et "frikort"
Om du gir deg selv dispensasjon til å spise noe som ikke står på diettplanen din (en sjokolade?), avvent i 10 minutter før du faktisk begynner å spise det.

Kanskje vil suget etter noen minutter gi seg, og dermed føles det ikke like "rett" å vike fra sin opprinnelige kostholdsplan.


Diskuter gjerne denne artikkelen i kommentarfeltet under:


Kommentarer

Navn:  E-post: 

40 mm rhodium-plated steel blasted case with replica uk rhodium-plated steel blasted bracelet. The octagonal case has replica watches visible sand blasting at different watches uk levels and details are in place swiss replica watches.