TreningKosthold.no - Online Kostholds- og Treningsdagbok

Hvor mye energi trenger du daglig?

Energibehovet ditt kan i all hovedsak oppsummeres av følgende deler:
  • Din basale energiomsetning (BMR)
  • Fysisk aktivitet
  • Kroppens varmeproduksjon (termogens)
I tillegg finnes det en fjerde faktor som kun vil ha noen praktisk betydning for barn i vekst og gravide kvinner (samt kanskje idrettsutøvere som øker svært mye i muskelmasse): energi som kreves i forbindelse med vekst.

Denne er for de fleste av oss så liten at vi ikke tar den med i oppsummeringen av hva som forårsaker ditt daglige forbruk av energi.

Om du skal opp eller ned i vekt (eller vedlikeholde din eksisterende vekt) er dette svært nyttig å vite litt om. Dersom du forbruker mer energi enn hva du spiser vil du være i en negativ energibalanse og dermed gå ned i vekt. Spiser du mer energi enn hva du forbruker vil du derimot gå opp i vekt.

BMR
Det basale energiforbruket er mengden energi som kroppen din forbruker selv om du i praksis "gjør ingenting". Ligger du f.eks. på sofaen hele dagen, skulle man nesten tro at man ikke trengte energi i det hele tatt. Kroppen forbruker derimot energi hele tiden ved å opprettholde en del livsviktige funksjoner og organer som f.eks. hjerne, lever, åndedrett og blodomløpet.

Selv om det er vanskelig å beregne nøyaktig BMR finnes det formler for å få et anslag. Benytt gjerne BMR kalkulatoren som du finner her på TreningKosthold.no

Fysisk aktivitet
De fleste vet at all fysisk aktivitet krever energi, og det er svært lett å øke sitt daglige energiforbruk ved å øke aktivitetsnivået sitt gjennom trening. I teorien kan du nærmest øke det i det uendelige, men det finnes selvsagt praktiske begrensninger som antall timer i døgnet og risikoen for overtrening.

Likevel kan du lett øke ditt daglige energibehov fra et par hundre kalorier til flere tusen.

I tillegg til trening vil selvfølgelig ditt normale aktivitetsnivå gjennom dagen (som f.eks. er avhengig av hva du jobber med) gjøre store utslag. Noen eksempel på dette ser du i tabellen under.


Yrke Gj.snitt kcal/dag
Skogsarbeider 3670
Kontormedarbeider 
2330
Stålarbeider 3280
Bygningsarbeider 3000

Merk at denne tabellen bare er ment for å illustrere forskjellene mellom ulike yrker. Det er flere ting som er med på å påvirke energiforbruket som f.eks. alder og kjønn.

Kroppens varmeproduksjon
Termogens er rett og slett varme som frigjøres når kroppen din forbrenner næringsemner. Denne varmen er energi som kroppen ikke klarer å holde på, men forsvinner uten å bli lagret noe sted (i motsetning til f.eks. fett).

Dette er også noe kroppen benytter seg av for å selv regulere kroppsvekten (innenfor visse grenser). Normalt sett kan man beregne ca 200-400 kalorier til den termogene effekten, hvor fett utgjør det viktigste næringsemnet for denne prosessen.

Om vi kan øke varmeproduksjonen ser vi dermed at dette kan være svært gunstig for fettforbrenningen. Du kan påvirke denne effekten ved hjelp av kostholdet ditt (inntak av karbohydrater og proteiner er kjent for å øke termogensen, mens fett påvirker den i liten grad).

I tillegg finnes det en rekke matvarer og krydder som direkte stimulerer denne effekten og gir økt varmeproduksjon. Eksempler på dette kan være kaffe og te (koffein). Les forøvrig gjerne mer om naturlige fettforbrennere.

Diskuter gjerne denne artikkelen i kommentarfeltet under:



Kommentarer

Navn:  E-post: 

40 mm rhodium-plated steel blasted case with replica uk rhodium-plated steel blasted bracelet. The octagonal case has replica watches visible sand blasting at different watches uk levels and details are in place swiss replica watches.